Vem är då Biggles Glider eller Olle Gustafsson som jag heter utan hjälm. Jag tillhör den gyllene årgången som föddes 1956. En idrottshistoriskt mycket talangfull årgång, när jag skryter för mycket om att vara 56a, brukar jag få höra att det var ju synd att det inte blev över någon talang för dej.
Jag är född och uppvuxen i norra norrlands kustland, min far var vattenrallare så jag har bott på några ställen längs Luleälven men ser Fredrikafors som mitt barndomshem. Det är från Fredrikafors som jag har alla fina minnen om dom evigt soliga och varma somrarna med oändliga möjligheter till uteliv och bus. Jag blev tidigt intresserad av teknik och flygfarkoster i synnerhet. Min far prenumererade på Teknikens värld eller var det Teknik för alla. Det fanns mycket spännande att läsa när den dök upp. Intresset för flyg tillfredställdes genom byggandet av modeller, eller mer sanningsenligt var det min far som byggde och jag och min bror som kraschade, det var små gummimotor drivna skapelser.

Biggles Glider 1969

När jag och brorsan blev större så införskaffades det riktiga motorer ”dieslar” dom gick på någon skum blandning av eter och resinolja tror jag. Man slog på propellern tills fingrarna blödde, lyckan var total när man lyckades få dom att starta och gå några minuter. Jag och brorsan byggde och flög linflygplan några år.

Biggles Glider 1970

Flygäventyren slutade allt som oftast med en rejäl smäll, vi hade alltid med oss en stor papperspåse så vi kunde ta hem skrotet. Nästa steg blev radiostyrda flygplan där jag gav mig på ett riktigt stort projekt och byggde min egen radio. Jag fick faktiskt servot att röra på sig men skapelsen var så störningskänslig att jag aldrig tordes montera in mottagaren i något flygplan och testa. Min bror köpte riktiga grejor och blev hyfsat bra på att flyga radiostyrt. Alla flygäventyr slutade dock inte lyckligt, när jag hälsade på honom senast såg jag att han fortfarande har kvar dom kraschade flygplanen i ett uthus, och det var en rejäl samling. Det skulle vara nått för Haverikommissionen att studera.
1977 flyttade jag till Stockholmsregionen och har blivit kvar. Flygintresset har under några år fått stå tillbaka för viktigare saker som familj, hus m.m.
Hur det kom sig att jag började flyga skärm går det att läsa om i ett bildreportage som heter ”Nostalgi tripp”


Biggles Glider på Dundret 2004

Min barndom har verkligen präglat mej att tycka om dom stora vidderna, när jag står på Skutan eller ligger under molnbas och tittar ut över landskapet så får jag en fantastisk frihetskänsla.
Mitt nick fick jag av en arbetskamrat, varje måndag morron möttes jag av ”har Biggles fått flyga nåt i helgen då”. Efter ett tag kunde han läsa av mitt ansikte, glad och pigg Biggles då hade jag flugit, om jag såg trött och sliten ut hade jag varit groundad.
För dom som inte är femtiotalister måste man väl förtydliga att Biggles är en uppdiktad flyghjälte som var aktiv under 40 – 50 talet, han figurerar i 98 böcker och har även blivit seriefigur.

Biggles Glider