NO starten är i Dundrets skidanläggning och man landar på parkeringsplatsen vid liftarna. Nackdelen med NO starten är att det är en bra bit att köra från landningen upp till starten. Fast som lat skärmflygare kanske man skall vara nöjd med att det går att köra ända fram till dom flesta starterna på Dundret. Till syd ”hanget” måste man promenera någon kilometer, och där har jag inte flugit ännu, inte på grund av avståndet till starten utan mer på gångavståndet om man bombar. Det är säkert några kilometers promenad genom myggtäta myrmarker.
Den här dagen blev det ett par nedflyg, jag var inte helt nöjd med utfallet, men brorsan var på ett strålande humör, han blev ju inte groundad. Tyvärr försvann bilderna till reportaget i en dator krasch.
Vid besök nummer två hade jag väldigt svaga förhoppningar om att det skulle fungera bra. Vinden skulle vara för svag för att hanga och med en termikprognos som inte visade på någon termik alls. När vi kom fram till nordstarten så var det redan ett par bilar parkerade där, det var första gången som vi stött på andra skärmflygare på Dundret. Det var ett gäng från Lule och Älvsbyn, samt ett par lokala piloter från Gällivare. När jag såg med vilken frenesi dom packade upp sin utrustning, måste jag erkänna att jag blev rätt så PÅ. Jonas från Lule balanserade ett tag i den svaga vinden, när det ökade något stack han iväg. Vinden bar inte riktigt men han hittade snabbt en termikblåsa och steg över toppen för att sedan topplanda. Kombinationen svag termik och svag vind skulle visas sig vara helt magisk. Jag packade snabbt upp mina grejor och kopierade Jonas flyg.


Foto: Anders G

Man kan utan problem topplanda på ett mycket stort område. Dundrets nordsida är ett mycket trevligt flygställe. Startplatsen sluttar svagt i början för att successivt bli brantare och brantare. Inga träd eller buskar som stör, man är ju trots allt högt över trädgränsen, men det är inte så stenigt och kargt som 1000 meter starten i Åre, liknar mer starterna på Hummeln, fast här har man en hel fjälltopp att landa på.


Foto: Anders G

När jag topplandad behöll jag skärmen i flygläge, väntade ett tag på bättre vind och startade igen. Nu blev det ett längre flyg, vi var tre, fyra skärmar i luften samtidigt utan att det kändes trångt, man hangade längs kanten för att då och då fånga en blåsa och kurva upp över toppen.


Foto: Anders G



Foto: Anders G


Foto: Anders G


Foto: Anders G


Foto: Anders G


Foto: Anders G

Efter en timma började vi bomba en efter en och gick mot landningen nere vid vägen.

Tredje resan till Dundret var vi jätte ambitiösa, Vi åkte redan kvällen innan med husvagn för at min bror skulle få flyga innan termiken blev för stark. Mobilen sattes på väckning, klockan fem skulle vi upp. Svag vind och perfekta förhållanden för elevflyg såg det ut att vara när vi kom upp till starten. Jag ville göra ett test flyg innan jag skickade iväg brorsan, och tur var nog det. Luften var riktigt turbulent, förstod inte riktigt hur det kom sig, som jag tidigare konstaterat vindarna i Dundret blir jag inte klok på. Klocka var halv sex på morronen och 3-4 m/s det borde inte vara nåt problem, jag styrde mot landningen och brorsan tog bilen ned. Det var bara att krypa in i husvagnen i gen och sova ett par timmar till.

Foto: Anders G

Klockan nio stod vi på starten igen och nu var det lite starkare vind kanske till och med hankbart. Jag ville testa förhållandena även denna gång och nu var det plötsligt mycket bättre, jag fick kämpa för att hänga kvar framför berget men luften var laminär och bra. Jag meddelade brorsan att nu var det bara att starta. Han misslyckades med ett par startförsök så jag topplandade för att hjälpa honom att komma iväg, tydligen gick det för fort att komma ur selen skulle det visa sig. När brorsan kom i luften ville jag gör honom sällskap. Mina linor var tvistade på ett helt osannolikt sätt och när Såg Anders bombade var det bar att hoppa in i bilen och hämta honom vid landningen . Väl uppe igen var det min tur att flyga, efter några minuter så tappade jag höjd, men i stället för att gå mot landningen så ”topplandade” jag på Dundrets västra bergskam. Jag på började den mödosamma vandringen mot toppen, det är brantare än det ser ut jag blev rejält trött och stannade för att vila några gånger. Jag hoppades att det skulle vara bättre vindförhållande höger upp i branten. Efter flera minuters vandring, som jag upplevde det, hade jag inte kommit mycket närmare toppen än där jag landade. När jag stod och begrundade hur långt det var kvar så verkade det som om vinden ökat något, drog upp skärmen för och testa och mycket riktigt nu bar det. Jag flög mot nord starten och vinden ökade hela tiden i styrka, jag fick till och med använda speeden stundtals för att inte backa, några svängar framför starten och. Det var dags för att topplanda, fick verkligen nytta av min snabbhet för så fort jag tog mark var det bara att springa i medvinden över ett stenröse innan jag lyckades få ned trasan utan att draggas med.
Vinden ökade ytterligare så det var helt uteslutet att flyga på ett tag, vi beslöt att ta en promenad bort till sydhanget för reka. När vi efter någon timme kom tillbaka till nordstarten stod vindstruten rakt ut och det var bara att lägga ned flyg äventyret för denna gång och bege oss mot Fredrikafors.

Foto: Anders G

Biggles Glider